Informacja o prawach pacjenta
TELEMED Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością jako podmiot leczniczy przestrzega praw pacjenta. Jednym z nich jest prawo do bycia poinformowanym o przysługujących pacjentom prawach.
- Zadośćuczynienie pieniężne za doznaną krzywdę
- W razie zawinionego naruszenia praw pacjenta sąd może przyznać pacjentowi odpowiednią sumę tytułem zadośćuczynienia pieniężnego za doznaną krzywdę na podstawie art. 448 Kodeksu cywilnego.
- przepisu nie stosuje się do zawinionego naruszenia prawa pacjenta do:
- przechowywania rzeczy wartościowych w depozycie podmiotu leczniczego wykonującego działalność leczniczą w rodzaju stacjonarne i całodobowe świadczenia zdrowotne;
- informacji o rodzaju i zakresie świadczeń zdrowotnych udzielanych przez podmioty udzielające świadczeń zdrowotnych;
- dostępu do dokumentacji medycznej dotyczącej stanu zdrowia;
- zgłaszania działań niepożądanych produktów leczniczych.
- W razie zawinionego naruszenia prawa pacjenta do umierania w spokoju i godności sąd może, na żądanie małżonka, krewnych lub powinowatych do drugiego stopnia w linii prostej lub przedstawiciela ustawowego, zasądzić odpowiednią sumę pieniężną na wskazany przez nich cel społeczny na podstawie art. 448 Kodeksu cywilnego.
- Prawo do świadczeń zdrowotnych zgodnych z aktualną wiedzą medyczną i zasięgania opinii
- Pacjent ma prawo do świadczeń zdrowotnych odpowiadających wymaganiom aktualnej wiedzy medycznej.
- Pacjent ma prawo, w sytuacji ograniczonych możliwości udzielenia odpowiednich świadczeń zdrowotnych, do przejrzystej, obiektywnej, opartej na kryteriach medycznych, procedury ustalającej kolejność dostępu do tych świadczeń.
- Pacjent ma prawo żądać, aby udzielający mu świadczeń zdrowotnych:
- lekarz zasięgnął opinii innego lekarza lub zwołał konsylium lekarskie;
- pielęgniarka (położna) zasięgnęła opinii innej pielęgniarki (położnej).
Jednakże lekarz (pielęgniarka) może odmówić zwołania konsylium lekarskiego lub zasięgnięcia opinii innego lekarza, jeżeli uzna, że żądanie pacjenta, jest bezzasadne.
- Prawo do natychmiastowego udzielenia świadczeń zdrowotnych
- Pacjent ma prawo do natychmiastowego udzielenia świadczeń zdrowotnych ze względu na zagrożenie zdrowia lub życia.
- W przypadku porodu pacjentka ma prawo do uzyskania świadczeń zdrowotnych związanych z porodem.
- Warunki udzielania świadczeń zdrowotnych
Pacjent ma prawo do świadczeń zdrowotnych udzielanych z należytą starannością przez podmioty udzielające świadczeń zdrowotnych w warunkach odpowiadających określonym w odrębnych przepisach wymaganiom fachowym i sanitarnym.
- Prawo do informacji o zdrowiu pacjenta
- Pacjent ma prawo do informacji o swoim stanie zdrowia.
- Pacjent ma prawo do uzyskania od osoby wykonującej zawód medyczny przystępnej informacji o stanie zdrowia pacjenta, rozpoznaniu, proponowanych oraz możliwych metodach diagnostycznych i leczniczych, dających się przewidzieć następstwach ich zastosowania albo zaniechania, wynikach leczenia oraz rokowaniu, w zakresie udzielanych przez tę osobę świadczeń zdrowotnych oraz zgodnie z posiadanymi przez nią uprawnieniami.
- Pacjent lub jego ustawowy przedstawiciel ma prawo do wyrażenia zgody na udzielenie informacji o stanie zdrowia pacjenta innym osobom.
- Pacjent ma prawo żądać, aby osoba wykonująca zawód medyczny nie udzielała mu informacji o jego stanie zdrowia.
- Po uzyskaniu informacji o stanie zdrowia pacjenta, ma on prawo przedstawić osobie wykonującej zawód medyczny swoje zdanie w tym zakresie.
- W sytuacji wyjątkowej, jeżeli rokowania pacjenta są niepomyślne, lekarz może ograniczyć informacje o jego stanie zdrowia i o rokowaniu, jeżeli według oceny lekarza przemawia za tym dobro pacjenta. W takiej sytuacji musi on poinformować o tym przedstawiciela ustawowego lub osobę upoważnioną przez pacjenta, a na żądanie pacjenta, musi jednak udzielić informacji w pełnym zakresie.
- Prawo do informacji o odstąpieniu od leczenia
Jeżeli lekarz zamierza odstąpić lub nie podjąć się leczenia pacjenta (z wyłączeniem sytuacji, w której takie działanie mogłoby nieść niebezpieczeństwo utraty życia, ciężkiego uszkodzenia ciała lub ciężkiego rozstroju zdrowia oraz w innych przypadkach niecierpiących zwłok) pacjent, jego przedstawiciel ustawowy lub opiekun faktyczny ma prawo do dostatecznie wczesnej informacji o zamiarze odstąpienia przez lekarza od leczenia pacjenta i wskazania przez tego lekarza możliwości uzyskania świadczenia zdrowotnego u innego lekarza lub podmiotu udzielającego świadczeń zdrowotnych.
- Prawo do informacji o prawach pacjenta
Pacjent ma prawo do uzyskania na piśmie informacji o prawach pacjenta określonych w ustawie o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta oraz w przepisach odrębnych, uwzględniającej ograniczenia tych praw określone w tych przepisach
- Prawo do informacji o świadczeniach zdrowotnych
Pacjent ma prawo do informacji o rodzaju i zakresie świadczeń zdrowotnych udzielanych przez podmiot udzielający mu świadczeń zdrowotnych, w tym o profilaktycznych programach zdrowotnych finansowanych ze środków publicznych, realizowanych przez ten podmiot.
- Prawo zgłaszania działań niepożądanych produktów leczniczych
- Pacjent, jego przedstawiciel ustawowy, lub opiekun faktyczny ma prawo zgłaszania osobom wykonującym zawód medyczny, Prezesowi Urzędu Rejestracji Produktów Leczniczych, Wyrobów Medycznych i Produktów Biobójczych lub podmiotowi odpowiedzialnemu za wprowadzenie produktu leczniczego do obrotu działania niepożądanego produktu leczniczego zgodnie z ustawą z dnia 6 września 2001 r. – Prawo farmaceutyczne (Dz. U. z 2019 r. poz. 499, z późn. zm.).
- Zgłoszenia, o którym mowa w ust. 1 powyżej, można dokonać Prezesowi Urzędu Rejestracji Produktów Leczniczych, Wyrobów Medycznych i Produktów Biobójczych w następujący sposób:
- poprzez wypełnienie elektronicznego formularza dostępnego na stronie internetowej: https://smz2.ezdrowie.gov.pl;
- poprzez wydrukowanie i wypełnienie formularza dostępnego na stronie internetowej: https://www.gov.pl/web/urpl/zglos-dzialanie-niepozadane2 i złożenie go:
- w formie pisemnej na adres Urzędu Rejestracji Produktów Leczniczych, Wyrobów Medycznych i Produktów Biobójczych, Departamentu Monitorowania Niepożądanych Działań Produktów Leczniczych: Al. Jerozolimskie 181C, 02-222 Warszawa;
- faksem na nr: 22 49 21 309;
- za pośrednictwem Elektronicznej Skrzynki Podawczej Elektronicznej Platformy Usług Administracji Publicznej (ePUAP), która umożliwia przyjmowanie i obsługę dokumentów elektronicznych podpisanych kwalifikowanym podpisem elektronicznym;
- za pośrednictwem poczty elektronicznej na adres email: ndl@urpl.gov.pl;
- telefonicznie pod nr 22 49 21 301 (od poniedziałku do piątku w godzinach 9:00 – 14:00).
- Prawo do tajemnicy
- Pacjent ma prawo do zachowania w tajemnicy przez osoby wykonujące zawód medyczny, w tym udzielające mu świadczeń zdrowotnych, informacji z nim związanych, a uzyskanych w związku z wykonywaniem zawodu medycznego.
- Jednakże prawo, o którym mowa w ust. 1 powyżej, może być ograniczone gdy:
- tak stanowią przepisy odrębnych ustaw;
- zachowanie tajemnicy może stanowić niebezpieczeństwo dla życia lub zdrowia pacjenta lub innych osób;
- pacjent lub jego przedstawiciel ustawowy wyrazi zgodę na ujawnienie tajemnicy;
- zachodzi potrzeba przekazania niezbędnych informacji o pacjencie związanych z udzielaniem świadczeń zdrowotnych innym osobom wykonującym zawód medyczny, uczestniczącym w udzielaniu tych świadczeń;
- jeżeli po śmierci pacjenta zgodę wyrazi osoba bliska (chyba że za życia pacjent wyraził ku temu sprzeciw albo sprzeciwi się temu inna osoba bliska).
- Prawo do udzielania zgody na leczenie
- Pacjent ma prawo do wyrażenia zgody lub odmowy wyrażenia zgody na przeprowadzenie badania lub udzielenie mu innych świadczeń zdrowotnych.
- W przypadku zabiegu operacyjnego albo zastosowania metody leczenia lub diagnostyki stwarzających podwyższone ryzyko dla pacjenta, zgoda/odmowa musi mieć formę pisemną.
- Przed wyrażeniem zgody/odmowy, pacjent ma prawo do uzyskania informacji o swoim stanie zdrowia.
- Prawo do poszanowania intymności i godności.
- Pacjent ma prawo do poszanowania intymności i godności, w szczególności w czasie udzielania pacjentowi świadczeń zdrowotnych.
- Prawo do poszanowania godności obejmuje także prawo do umierania w spokoju i godności.
- Pacjent ma prawo do leczenia bólu.
- Pacjent może zażądać, aby przy udzielaniu mu świadczeń zdrowotnych była obecna osoba bliska, jednak lekarz może tego odmówić w przypadku istnienia prawdopodobieństwa wystąpienia zagrożenia epidemicznego lub ze względu na bezpieczeństwo zdrowotne pacjenta.
- Prawo do dokumentacji medycznej
Pacjent ma prawo do dostępu do dokumentacji medycznej dotyczącej jego stanu zdrowia oraz udzielonych mu świadczeń zdrowotnych.
- Prawo do zgłoszenia sprzeciwu
- Pacjent lub jego przedstawiciel ustawowy może wnieść sprzeciw wobec opinii albo orzeczenia określonych lekarza, jeżeli opinia albo orzeczenie ma wpływ na jego prawa lub obowiązki wynikające z przepisów prawa.
- Sprzeciw wnosi się do Komisji Lekarskiej działającej przy Rzeczniku Praw Pacjenta, za pośrednictwem Rzecznika Praw Pacjenta, w terminie 30 dni od dnia wydania opinii albo orzeczenia przez lekarza orzekającego o stanie zdrowia pacjenta i wymaga on uzasadnienia, w tym wskazania przepisu prawa z którego wynikają prawa lub obowiązki.
- Ograniczenie praw pacjenta
Kierownik podmiotu udzielającego świadczeń zdrowotnych lub upoważniony przez niego lekarz może ograniczyć korzystanie przez pacjenta z jego praw w przypadku wystąpienia zagrożenia epidemicznego lub ze względu na bezpieczeństwo zdrowotne pacjentów, a w przypadku prawa do poszanowania życia prywatnego i rodzinnego, także ze względu na możliwości organizacyjne podmiotu.
- Rzecznik Praw Pacjenta
- Rzecznik Praw Pacjenta działa w celu ochrony praw pacjenta.
- Do zakresu działania Rzecznika należy:
- prowadzenie postępowań w sprawach praktyk naruszających zbiorowe prawa pacjentów;
- wykonywanie zadań związanych z prowadzeniem postępowań w sprawie świadczenia kompensacyjnego oraz obsługą Funduszu Kompensacyjnego Zdarzeń Medycznych,
- prowadzenie postępowań wyjaśniających;
- wykonywanie zadań wynikających z przepisów ustawy z dnia 9 marca 2023 r. o badaniach klinicznych produktów leczniczych stosowanych u ludzi;
- w sprawach cywilnych dotyczących naruszenia praw pacjenta, Rzecznik może z urzędu lub na wniosek strony:
- żądać wszczęcia postępowania,
- brać udział w toczącym się postępowaniu;
- ochrona praw pacjentów korzystających ze świadczeń zdrowotnych udzielanych przez szpital psychiatryczny;
- zbieranie informacji o zdarzeniach niepożądanych oraz opracowywanie na ich podstawie rekomendacji, analiz i raportów w zakresie bezpieczeństwa pacjenta;
- opracowywanie i przedkładanie Radzie Ministrów projektów aktów prawnych dotyczących ochrony praw pacjenta;
- występowanie do właściwych organów z wnioskami o podjęcie inicjatywy ustawodawczej bądź o wydanie lub zmianę aktów prawnych w zakresie ochrony praw pacjenta;
- opracowywanie i wydawanie publikacji oraz programów edukacyjnych popularyzujących wiedzę o ochronie praw pacjenta;
- współpraca z organami władzy publicznej w celu zapewnienia pacjentom przestrzegania ich praw, w szczególności z ministrem właściwym do spraw zdrowia;
- inicjowanie przedsięwzięć w dziedzinie bezpieczeństwa pacjenta, w szczególności w zakresie promocji i działań edukacyjnych, opracowywania dobrych praktyk oraz prowadzenia szkoleń w tym obszarze;
- przedstawianie właściwym organom władzy publicznej, organizacjom i instytucjom oraz samorządom zawodów medycznych ocen i wniosków zmierzających do zapewnienia skutecznej ochrony praw pacjenta;
- współpraca z organizacjami pozarządowymi, społecznymi i zawodowymi, do których celów statutowych należy ochrona praw pacjenta;
- współpraca w zakresie przestrzegania praw pacjenta z podmiotami udzielającymi świadczeń zdrowotnych;
- współpraca z pełnomocnikami do spraw praw pacjenta w zakresie poprawy stopnia przestrzegania praw pacjenta;
- prowadzenie szkoleń dla pełnomocników do spraw praw pacjenta;
- analiza skarg pacjentów w celu określenia zagrożeń i obszarów w systemie ochrony zdrowia wymagających naprawy;
- wykonywanie zadań określonych w przepisach ustawy z dnia 5 grudnia 2008 r. o zapobieganiu oraz zwalczaniu zakażeń i chorób zakaźnych u ludzi;
- prowadzenie wykazu stowarzyszeń posiadających wpis do Krajowego Rejestru Sądowego oraz fundacji, do których celów statutowych należy ochrona praw pacjenta,
- wykonywanie innych zadań określonych w przepisach prawa lub zleconych przez Prezesa Rady Ministrów.
- Rzecznik Praw Pacjenta rozpoznaje wnioski o wszczęcie postępowania wyjaśniającego dot. ewentualnego naruszenia prawa pacjenta, złożone:
- w formie pisemnej na adres:
Rzecznik Praw Pacjenta, ul. Płocka 11/13, 01-231 Warszawa;
- za pośrednictwem poczty elektronicznej na adres email:
- za pośrednictwem Elektronicznej Skrzynki Podawczej Elektronicznej Platformy Usług Administracji Publicznej (ePUAP), która umożliwia przyjmowanie i obsługę dokumentów elektronicznych podpisanych kwalifikowanym podpisem elektronicznym na adres skrzynki ePUAP:
/RzPP/skrytka.
- Formularz wniosku, o którym mowa w ust. 3 powyżej dostępny jest na stronie internetowej Rzecznika Praw Pacjenta pod adresem:
Wniosek o wszczęcie postępowania wyjaśniającego
wniosek_postepowanie_2024.docx 0.02MB.
- Rzecznik Praw Pacjenta rozpoznaje skargi, wnioski i petycje, które składane są:
- pisemnie na adres:
Biuro Rzecznika Praw Pacjenta, ul. Płocka 11/13, 01-231 Warszawa;
- za pośrednictwem poczty elektronicznej na adres:
kancelaria@rpp.gov.pl;
- za pośrednictwem Elektronicznej Skrzynki Podawczej Elektronicznej Platformy Usług Administracji Publicznej (ePUAP), która umożliwia przyjmowanie i obsługę dokumentów elektronicznych podpisanych kwalifikowanym podpisem elektronicznym na adres skrzynki ePUAP:
/RzPP/skrytka;
- faksem pod nr: (22) 506-50-64;
- osobiście w siedzibie Biura Rzecznika Praw Pacjenta.
- Niezależnie od pozostałych postanowień niniejszego paragrafu, skargi i wnioski można składać także ustnie do protokołu, sporządzanego w czasie spotkania z pracownikiem Biura Rzecznika Praw Pacjenta.
- Dane kontaktowe Rzecznika Praw Pacjenta:
- telefoniczna Informacja Pacjenta: 800 – 190 – 590
czynna całodobowo – przez 7 dni w tygodniu;
- adres biura Rzecznika Praw Pacjenta: ul. Płocka 11/13, 01-231 Warszawa;
- email: kancelaria@rpp.gov.pl.
- Więcej informacji o Rzeczniku Praw Pacjenta jest dostępnych na stronie internetowej:
https://www.gov.pl/web/rpp.
Warszawa, dnia 19 maja 2025 r.