Informacja o prawach pacjenta

TELEMED Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością jako podmiot leczniczy przestrzega praw pacjenta. Jednym z nich jest prawo do bycia poinformowanym o przysługujących pacjentom prawach.

 

 

  1. Zadośćuczynienie pieniężne za doznaną krzywdę
  2. W razie zawinionego naruszenia praw pacjenta sąd może przyznać pacjentowi odpowiednią sumę tytułem zadośćuczynienia pieniężnego za doznaną krzywdę na podstawie art. 448 Kodeksu cywilnego.
  3. przepisu nie stosuje się do zawinionego naruszenia prawa pacjenta do:
  • przechowywania rzeczy wartościowych w depozycie podmiotu leczniczego wykonującego działalność leczniczą w rodzaju stacjonarne i całodobowe świadczenia zdrowotne;
  • informacji o rodzaju i zakresie świadczeń zdrowotnych udzielanych przez podmioty udzielające świadczeń zdrowotnych;
  • dostępu do dokumentacji medycznej dotyczącej stanu zdrowia;
  • zgłaszania działań niepożądanych produktów leczniczych.
  1. W razie zawinionego naruszenia prawa pacjenta do umierania w spokoju i godności sąd może, na żądanie małżonka, krewnych lub powinowatych do drugiego stopnia w linii prostej lub przedstawiciela ustawowego, zasądzić odpowiednią sumę pieniężną na wskazany przez nich cel społeczny na podstawie art. 448 Kodeksu cywilnego.

 

  1. Prawo do świadczeń zdrowotnych zgodnych z aktualną wiedzą medyczną i zasięgania opinii
  2. Pacjent ma prawo do świadczeń zdrowotnych odpowiadających wymaganiom aktualnej wiedzy medycznej.
  3. Pacjent ma prawo, w sytuacji ograniczonych możliwości udzielenia odpowiednich świadczeń zdrowotnych, do przejrzystej, obiektywnej, opartej na kryteriach medycznych, procedury ustalającej kolejność dostępu do tych świadczeń.
  4. Pacjent ma prawo żądać, aby udzielający mu świadczeń zdrowotnych:
    • lekarz zasięgnął opinii innego lekarza lub zwołał konsylium lekarskie;
    • pielęgniarka (położna) zasięgnęła opinii innej pielęgniarki (położnej).

Jednakże lekarz (pielęgniarka) może odmówić zwołania konsylium lekarskiego lub zasięgnięcia opinii innego lekarza, jeżeli uzna, że żądanie pacjenta, jest bezzasadne.

 

  • Prawo do natychmiastowego udzielenia świadczeń zdrowotnych
  1. Pacjent ma prawo do natychmiastowego udzielenia świadczeń zdrowotnych ze względu na zagrożenie zdrowia lub życia.
  2. W przypadku porodu pacjentka ma prawo do uzyskania świadczeń zdrowotnych związanych z porodem.

 

  1. Warunki udzielania świadczeń zdrowotnych

Pacjent ma prawo do świadczeń zdrowotnych udzielanych z należytą starannością przez podmioty udzielające świadczeń zdrowotnych w warunkach odpowiadających określonym w odrębnych przepisach wymaganiom fachowym i sanitarnym.

 

  1. Prawo do informacji o zdrowiu pacjenta
  2. Pacjent ma prawo do informacji o swoim stanie zdrowia.
  3. Pacjent ma prawo do uzyskania od osoby wykonującej zawód medyczny przystępnej informacji o stanie zdrowia pacjenta, rozpoznaniu, proponowanych oraz możliwych metodach diagnostycznych i leczniczych, dających się przewidzieć następstwach ich zastosowania albo zaniechania, wynikach leczenia oraz rokowaniu, w zakresie udzielanych przez tę osobę świadczeń zdrowotnych oraz zgodnie z posiadanymi przez nią uprawnieniami.
  4. Pacjent lub jego ustawowy przedstawiciel ma prawo do wyrażenia zgody na udzielenie informacji o stanie zdrowia pacjenta innym osobom.
  5. Pacjent ma prawo żądać, aby osoba wykonująca zawód medyczny nie udzielała mu informacji o jego stanie zdrowia.
  6. Po uzyskaniu informacji o stanie zdrowia pacjenta, ma on prawo przedstawić osobie wykonującej zawód medyczny swoje zdanie w tym zakresie.
  7. W sytuacji wyjątkowej, jeżeli rokowania pacjenta są niepomyślne, lekarz może ograniczyć informacje o jego stanie zdrowia i o rokowaniu, jeżeli według oceny lekarza przemawia za tym dobro pacjenta. W takiej sytuacji musi on poinformować o tym przedstawiciela ustawowego lub osobę upoważnioną przez pacjenta, a na żądanie pacjenta, musi jednak udzielić informacji w pełnym zakresie.

 

  1. Prawo do informacji o odstąpieniu od leczenia

Jeżeli lekarz zamierza odstąpić lub nie podjąć się leczenia pacjenta (z wyłączeniem sytuacji, w której takie działanie mogłoby nieść niebezpieczeństwo utraty życia, ciężkiego uszkodzenia ciała lub ciężkiego rozstroju zdrowia oraz w innych przypadkach niecierpiących zwłok) pacjent, jego przedstawiciel ustawowy lub opiekun faktyczny ma prawo do dostatecznie wczesnej informacji o zamiarze odstąpienia przez lekarza od leczenia pacjenta i wskazania przez tego lekarza możliwości uzyskania świadczenia zdrowotnego u innego lekarza lub podmiotu udzielającego świadczeń zdrowotnych.

 

  • Prawo do informacji o prawach pacjenta

Pacjent ma prawo do uzyskania na piśmie informacji o prawach pacjenta określonych w ustawie o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta oraz w przepisach odrębnych, uwzględniającej ograniczenia tych praw określone w tych przepisach

 

  • Prawo do informacji o świadczeniach zdrowotnych

Pacjent ma prawo do informacji o rodzaju i zakresie świadczeń zdrowotnych udzielanych przez podmiot udzielający mu świadczeń zdrowotnych, w tym o profilaktycznych programach zdrowotnych finansowanych ze środków publicznych, realizowanych przez ten podmiot.

 

  1. Prawo zgłaszania działań niepożądanych produktów leczniczych
  2. Pacjent, jego przedstawiciel ustawowy, lub opiekun faktyczny ma prawo zgłaszania osobom wykonującym zawód medyczny, Prezesowi Urzędu Rejestracji Produktów Leczniczych, Wyrobów Medycznych i Produktów Biobójczych lub podmiotowi odpowiedzialnemu za wprowadzenie produktu leczniczego do obrotu działania niepożądanego produktu leczniczego zgodnie z ustawą z dnia 6 września 2001 r. – Prawo farmaceutyczne (Dz. U. z 2019 r. poz. 499, z późn. zm.).
  3. Zgłoszenia, o którym mowa w ust. 1 powyżej, można dokonać Prezesowi Urzędu Rejestracji Produktów Leczniczych, Wyrobów Medycznych i Produktów Biobójczych w następujący sposób:
    • poprzez wypełnienie elektronicznego formularza dostępnego na stronie internetowej: https://smz2.ezdrowie.gov.pl;
    • poprzez wydrukowanie i wypełnienie formularza dostępnego na stronie internetowej: https://www.gov.pl/web/urpl/zglos-dzialanie-niepozadane2 i złożenie go:
  4. w formie pisemnej na adres Urzędu Rejestracji Produktów Leczniczych, Wyrobów Medycznych i Produktów Biobójczych, Departamentu Monitorowania Niepożądanych Działań Produktów Leczniczych: Al. Jerozolimskie 181C, 02-222 Warszawa;
  5. faksem na nr: 22 49 21 309;
  6. za pośrednictwem Elektronicznej Skrzynki Podawczej Elektronicznej Platformy Usług Administracji Publicznej (ePUAP), która umożliwia przyjmowanie i obsługę dokumentów elektronicznych podpisanych kwalifikowanym podpisem elektronicznym;
  7. za pośrednictwem poczty elektronicznej na adres email: ndl@urpl.gov.pl;
  8. telefonicznie pod nr 22 49 21 301 (od poniedziałku do piątku w godzinach 9:00 – 14:00).

 

  1. Prawo do tajemnicy
  2. Pacjent ma prawo do zachowania w tajemnicy przez osoby wykonujące zawód medyczny, w tym udzielające mu świadczeń zdrowotnych, informacji z nim związanych, a uzyskanych w związku z wykonywaniem zawodu medycznego.
  3. Jednakże prawo, o którym mowa w ust. 1 powyżej, może być ograniczone gdy:
  • tak stanowią przepisy odrębnych ustaw;
  • zachowanie tajemnicy może stanowić niebezpieczeństwo dla życia lub zdrowia pacjenta lub innych osób;
  • pacjent lub jego przedstawiciel ustawowy wyrazi zgodę na ujawnienie tajemnicy;
  • zachodzi potrzeba przekazania niezbędnych informacji o pacjencie związanych z udzielaniem świadczeń zdrowotnych innym osobom wykonującym zawód medyczny, uczestniczącym w udzielaniu tych świadczeń;
  • jeżeli po śmierci pacjenta zgodę wyrazi osoba bliska (chyba że za życia pacjent wyraził ku temu sprzeciw albo sprzeciwi się temu inna osoba bliska).

 

  1. Prawo do udzielania zgody na leczenie
  2. Pacjent ma prawo do wyrażenia zgody lub odmowy wyrażenia zgody na przeprowadzenie badania lub udzielenie mu innych świadczeń zdrowotnych.
  3. W przypadku zabiegu operacyjnego albo zastosowania metody leczenia lub diagnostyki stwarzających podwyższone ryzyko dla pacjenta, zgoda/odmowa musi mieć formę pisemną.
  4. Przed wyrażeniem zgody/odmowy, pacjent ma prawo do uzyskania informacji o swoim stanie zdrowia.

 

  1. Prawo do poszanowania intymności i godności.
  1. Pacjent ma prawo do poszanowania intymności i godności, w szczególności w czasie udzielania pacjentowi świadczeń zdrowotnych.
  2. Prawo do poszanowania godności obejmuje także prawo do umierania w spokoju i godności.
  3. Pacjent ma prawo do leczenia bólu.
  4. Pacjent może zażądać, aby przy udzielaniu mu świadczeń zdrowotnych była obecna osoba bliska, jednak lekarz może tego odmówić w przypadku istnienia prawdopodobieństwa wystąpienia zagrożenia epidemicznego lub ze względu na bezpieczeństwo zdrowotne pacjenta.

 

  • Prawo do dokumentacji medycznej

Pacjent ma prawo do dostępu do dokumentacji medycznej dotyczącej jego stanu zdrowia oraz udzielonych mu świadczeń zdrowotnych.

 

  • Prawo do zgłoszenia sprzeciwu
  1. Pacjent lub jego przedstawiciel ustawowy może wnieść sprzeciw wobec opinii albo orzeczenia określonych lekarza, jeżeli opinia albo orzeczenie ma wpływ na jego prawa lub obowiązki wynikające z przepisów prawa.
  2. Sprzeciw wnosi się do Komisji Lekarskiej działającej przy Rzeczniku Praw Pacjenta, za pośrednictwem Rzecznika Praw Pacjenta, w terminie 30 dni od dnia wydania opinii albo orzeczenia przez lekarza orzekającego o stanie zdrowia pacjenta i wymaga on uzasadnienia, w tym wskazania przepisu prawa z którego wynikają prawa lub obowiązki.

 

  • Ograniczenie praw pacjenta

Kierownik podmiotu udzielającego świadczeń zdrowotnych lub upoważniony przez niego lekarz może ograniczyć korzystanie przez pacjenta z jego praw w przypadku wystąpienia zagrożenia epidemicznego lub ze względu na bezpieczeństwo zdrowotne pacjentów, a w przypadku prawa do poszanowania życia prywatnego i rodzinnego, także ze względu na możliwości organizacyjne podmiotu.

 

  1. Rzecznik Praw Pacjenta
  2. Rzecznik Praw Pacjenta działa w celu ochrony praw pacjenta.
  3. Do zakresu działania Rzecznika należy:
    • prowadzenie postępowań w sprawach praktyk naruszających zbiorowe prawa pacjentów;
    • wykonywanie zadań związanych z prowadzeniem postępowań w sprawie świadczenia kompensacyjnego oraz obsługą Funduszu Kompensacyjnego Zdarzeń Medycznych,
    • prowadzenie postępowań wyjaśniających;
    • wykonywanie zadań wynikających z przepisów ustawy z dnia 9 marca 2023 r. o badaniach klinicznych produktów leczniczych stosowanych u ludzi;
    • w sprawach cywilnych dotyczących naruszenia praw pacjenta, Rzecznik może z urzędu lub na wniosek strony:
      1. żądać wszczęcia postępowania,
      2. brać udział w toczącym się postępowaniu;
    • ochrona praw pacjentów korzystających ze świadczeń zdrowotnych udzielanych przez szpital psychiatryczny;
    • zbieranie informacji o zdarzeniach niepożądanych oraz opracowywanie na ich podstawie rekomendacji, analiz i raportów w zakresie bezpieczeństwa pacjenta;
    • opracowywanie i przedkładanie Radzie Ministrów projektów aktów prawnych dotyczących ochrony praw pacjenta;
    • występowanie do właściwych organów z wnioskami o podjęcie inicjatywy ustawodawczej bądź o wydanie lub zmianę aktów prawnych w zakresie ochrony praw pacjenta;
    • opracowywanie i wydawanie publikacji oraz programów edukacyjnych popularyzujących wiedzę o ochronie praw pacjenta;
    • współpraca z organami władzy publicznej w celu zapewnienia pacjentom przestrzegania ich praw, w szczególności z ministrem właściwym do spraw zdrowia;
    • inicjowanie przedsięwzięć w dziedzinie bezpieczeństwa pacjenta, w szczególności w zakresie promocji i działań edukacyjnych, opracowywania dobrych praktyk oraz prowadzenia szkoleń w tym obszarze;
    • przedstawianie właściwym organom władzy publicznej, organizacjom i instytucjom oraz samorządom zawodów medycznych ocen i wniosków zmierzających do zapewnienia skutecznej ochrony praw pacjenta;
    • współpraca z organizacjami pozarządowymi, społecznymi i zawodowymi, do których celów statutowych należy ochrona praw pacjenta;
    • współpraca w zakresie przestrzegania praw pacjenta z podmiotami udzielającymi świadczeń zdrowotnych;
    • współpraca z pełnomocnikami do spraw praw pacjenta w zakresie poprawy stopnia przestrzegania praw pacjenta;
    • prowadzenie szkoleń dla pełnomocników do spraw praw pacjenta;
    • analiza skarg pacjentów w celu określenia zagrożeń i obszarów w systemie ochrony zdrowia wymagających naprawy;
    • wykonywanie zadań określonych w przepisach ustawy z dnia 5 grudnia 2008 r. o zapobieganiu oraz zwalczaniu zakażeń i chorób zakaźnych u ludzi;
    • prowadzenie wykazu stowarzyszeń posiadających wpis do Krajowego Rejestru Sądowego oraz fundacji, do których celów statutowych należy ochrona praw pacjenta,
    • wykonywanie innych zadań określonych w przepisach prawa lub zleconych przez Prezesa Rady Ministrów.
  4. Rzecznik Praw Pacjenta rozpoznaje wnioski o wszczęcie postępowania wyjaśniającego dot. ewentualnego naruszenia prawa pacjenta, złożone:
    • w formie pisemnej na adres:

Rzecznik Praw Pacjenta, ul. Płocka 11/13, 01-231 Warszawa;

  • za pośrednictwem poczty elektronicznej na adres email:

kancelaria@rpp.gov.pl;

  • za pośrednictwem Elektronicznej Skrzynki Podawczej Elektronicznej Platformy Usług Administracji Publicznej (ePUAP), która umożliwia przyjmowanie i obsługę dokumentów elektronicznych podpisanych kwalifikowanym podpisem elektronicznym na adres skrzynki ePUAP:

/RzPP/skrytka.

  1. Formularz wniosku, o którym mowa w ust. 3 powyżej dostępny jest na stronie internetowej Rzecznika Praw Pacjenta pod adresem:

Wniosek o wszczęcie postępowania wyjaśniającego
wniosek​_postepowanie​_2024.docx 0.02MB
.

  1. Rzecznik Praw Pacjenta rozpoznaje skargi, wnioski i petycje, które składane są:
    • pisemnie na adres:

Biuro Rzecznika Praw Pacjenta, ul. Płocka 11/13, 01-231 Warszawa;

  • za pośrednictwem poczty elektronicznej na adres:

kancelaria@rpp.gov.pl;

  • za pośrednictwem Elektronicznej Skrzynki Podawczej Elektronicznej Platformy Usług Administracji Publicznej (ePUAP), która umożliwia przyjmowanie i obsługę dokumentów elektronicznych podpisanych kwalifikowanym podpisem elektronicznym na adres skrzynki ePUAP:

/RzPP/skrytka;

  • faksem pod nr: (22) 506-50-64;
  • osobiście w siedzibie Biura Rzecznika Praw Pacjenta.
  1. Niezależnie od pozostałych postanowień niniejszego paragrafu, skargi i wnioski można składać także ustnie do protokołu, sporządzanego w czasie spotkania z pracownikiem Biura Rzecznika Praw Pacjenta.
  2. Dane kontaktowe Rzecznika Praw Pacjenta:
    • telefoniczna Informacja Pacjenta: 800 – 190 – 590

czynna całodobowo – przez 7 dni w tygodniu;

  1. Więcej informacji o Rzeczniku Praw Pacjenta jest dostępnych na stronie internetowej:
    https://www.gov.pl/web/rpp.

 

 

 

 

Warszawa, dnia 19 maja 2025 r.